ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


5η Ιουνίου : Παγκόσμια ημέρα περιβάλλοντος και περιβαλλοντικής εκπαίδευσης

5η Ιουνίου : Παγκόσμια ημέρα περιβάλλοντος και περιβαλλοντικής εκπαίδευσης



Του
Βασίλη Μπεκίρη*
Όπως είναι γνωστό, η 5η Ιουνίου εκάστου έτους έχει καθιερωθεί ως ημέρα περιβάλλοντος και εορτάζεται σε ολόκληρο τον κόσμο. Μαζί όμως πρέπει να εορτάζεται και η ημέρα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, ώστε να συνειδητοποιούν οι μαθητές τη μεγάλη σημασία που έχει το περιβάλλον στη ζωή του ανθρώπου γενικότερα. Και όλα αυτά πρέπει να γίνονται, ώστε οι νέοι μας και ιδιαίτερα οι μαθητές των σχολείων μας να ευαισθητοποιηθούν περισσότερο στο περιβάλλον, πάντοτε βέβαια με την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών μας.
Ειδικότερα, στην Ελλάδα η προσπάθεια αυτή της ευαισθητοποίησης των μαθητών των σχολείων μας έχει αρχίσει σε πειραματικό στάδιο από το 1976, και σταδιακά εξαπλώθηκε σε όλα σχεδόν τα σχολεία Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης της χώρας μας.
Για την ιστορία πρέπει να αναφέρουμε ότι μετά τη Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών που πραγματοποιήθηκε στην Στοκχόλμη το 1972, όπου για πρώτη φορά εκφράστηκε η διεθνής ανησυχία για το περιβάλλον, προωθήθηκε μετά το 1975 ένα σχέδιο παγκόσμιας δράσης για τη περιβαλλοντική εκπαίδευση υπό την αιγίδα της UNESCO.
Αμέσως η χώρα μας ανταποκρίθηκε στο Διεθνές αυτό πρόγραμμα και άρχισαν να εφαρμόζονται από τις αρχές της δεκαετίας του 1980 τα προγράμματα της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. Ιδιαίτερη όμως ώθηση στη περιβαλλοντική εκπαίδευση έδωσε ο νόμος 1892/1990 με τον οποίον αναβαθμίστηκε ο ρόλος της στη σχολική πραγματικότητα και τέθηκαν οι προϋποθέσεις για την ένταξή της στα αναλυτικά προγράμματα των σχολείων.
Σύμφωνα με τις διατάξεις του ανωτέρω νόμου ορίσθηκαν υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί περιβαλλοντικής εκπαίδευσης σε κάθε Νομό και βαθμίδα εκπαίδευσης οι οποίοι είχαν επιμορφωθεί και εξακολουθούσαν να επιμορφώνονται σε ειδικά σεμινάρια. Έργο δε των εκπαιδευτικών αυτών ήταν η προώθηση και η διάδοση της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στα σχολεία κάθε Νομού.
Παράλληλα σε συνεργασία με την UNESCO εκδόθηκε ο οδηγός περιβαλλοντικής εκπαίδευσης ο οποίος είχε σταλεί στους υπεύθυνους περιβαλλοντικής εκπαίδευσης κάθε Νομού.
Επίσης ο νόμος 1892/1990 προέβλεπε την ίδρυση κέντρων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης τα οποία θα βοηθούσαν στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, τη συστηματικότερη εφαρμογή των προγραμμάτων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και στην παραγωγή σχετικού εντύπου υλικού.
Σε εκτέλεση δε της ανωτέρω διάταξης του νόμου ιδρύθηκε το πρώτο κέντρο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στη Κλειτορία Καλαβρύτων, το οποίο εξακολουθεί να λειτουργεί και από το οποίο έχουν περάσει πολλές χιλιάδες μαθητών δασκάλων και καθηγητών.
Την εποχή που ήμουν στο Υπουργείο Παιδείας 1990 - 1993 είχαν επιμορφωθεί περισσότεροι από 5.000 εκπαιδευτικοί Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης, είχαν εκπονηθεί περισσότερα από 3.000 προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και είχαν ασχοληθεί την περίοδο εκείνη περισσότεροι από 90.000 μαθητές.
Στόχος δε της εκπαιδευτικής μας πολιτικής εκείνης της περιόδου ήταν:
  1. Να αποκτήσουν οι μαθητές τις απαραίτητες γνώσεις και την αναγκαία ευαισθησία στο περιβάλλον.
  2. Να αντιληφθούν όσον το δυνατόν περισσότερο τις αλληλεπιδράσεις του ανθρώπου και του περιβάλλοντος.
  3. Να αναπτύξουν τις αναγκαίες δραστηριότητες, να ερευνήσουν το περιβάλλον και τις παραμέτρους του, να προσδιορίσουν τα προβλήματα και να προσεγγίσουν τις λύσεις τους.
  4. Να συμμετέχουν ενεργά στην προστασία και βελτίωση του περιβάλλοντος και
  5. Να αποκτήσουν κοινωνικές αξίες και αισθήματα ευθύνης για τη προστασία και βελτίωση του φυσικού και ζωικού μας πλούτου.
Για να υλοποιηθεί η ανωτέρω προσπάθεια και για να πετύχουμε τους ανωτέρω στόχους είχαμε σχεδιάσει για το άμεσο μέλλον τα εξής:
  1. Την επιμόρφωση περισσότερων εκπαιδευτικών η οποία θα γίνονταν στα νέα επιμορφωτικά κέντρα, τα οποία θα λειτουργούσαν στην περιφέρεια.
  2. Την εφαρμογή περισσότερων προγραμμάτων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στα σχολεία Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης.
  3. Τον εμπλουτισμό των αναλυτικών προγραμμάτων με στόχους και θεματικές ενότητες που θα διευκόλυναν την πολυεπιστημονική και διεπιστημονική προσέγγιση των προβλημάτων του περιβάλλοντος και
  4. Τη λειτουργία και άλλων κέντρων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και σε άλλες περιοχές της χώρας.
Από όλα τα ανωτέρω στοιχεία αποδεικνύεται ότι την περίοδο εκείνη (1990 - 1993) έγιναν πολλά βήματα στον τομέα της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και για το έργο αυτό είμεθα υπερήφανοι διότι προωθήσαμε έναν θεσμό που αποδεικνύεται πολύ χρήσιμος και για τον άνθρωπο και για την κοινωνία γενικότερα.
Τέλος, χαιρόμεθα ιδιαίτερα διότι και η Διεθνής Κοινότητα αφιέρωσε την περυσινή ημέρα περιβάλλοντος στην περιβαλλοντική εκπαίδευση.

* Ο Βασίλης Μπεκίρης είναι τ. Υφυπουργός.





Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[χθες 10:27]  Ναι σε εθνικές εκλογές!
[χθες 10:25]  Yπογειοποίηση του τρένου, ένα βήμα...
[χθες 10:24]  #NextGenerationEU
[χθες 10:22]  Χωρισμός. Η επόμενή σου μέρα
[χθες 09:38]  Ερευνα - Καινοτομία: Η Δυτική...
[χθες 11:04]  ΩΡΛ ΠΓΝΠ: Πρωτοποριακές σπουδές...
[χθες 10:53]  Ενας χρόνος διακυβέρνησης της Νέας...
[χθες 10:48]  Η ανάποδη ανάγνωση, η ανέξοδη...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [11:12:33]