ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Κοινωνιολογία ή Λατινικά; Quinon proficit deficit

Κοινωνιολογία ή Λατινικά; Quinon proficit deficit



ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ ΤΖΑΒΑΡΑ *

Η κρατική επιλογή επαναφοράς των Λατινικών ως εξεταζόμενου μαθήματος στη θεωρητική κατεύθυνση και η συνακόλουθη απόφαση για αντικατάσταση της Κοινωνιολογίας, δεν επιτρέπεται να καταλήγει σε αξιολογήσεις και συγκρίσεις μεταξύ διαφορετικών γνωστικών αντικειμένων και επιστημονικών πεδίων. Ακόμη και αυτή η κλασσική διάκριση μεταξύ θετικών και θεωρητικών επιστημών είναι εν πολλοίς αυθαίρετη και υπακούει σε μια αντίληψη που, κατά τη γνώμη μου, παραγνωρίζει την ολότητα του κόσμου στον οποίο αναπτύσσεται ο άνθρωπος. Βέβαια οι κατηγοριοποιήσεις των επιστημών είναι πάντα χρήσιμες, όχι όμως όταν τείνουν να αποκλείουν διεπιστημονικές προσεγγίσεις και συνάφειες ή πολύ περισσότερο όταν πυροδοτούν ανούσιες αντιπαραθέσεις.
Η χρησιμότητα των Λατινικών στις φιλολογικές, ως επί το πλείστον, επιστήμες είναι αναμφισβήτητη. Ο Ρωμαϊκός πολιτισμός, συνεχόμενος με τον Αρχαίο Ελληνικό, απετέλεσε σπουδαία παρακαταθήκη και άξονα του ευρωπαϊκού ιστορικού γίγνεσθαι. Ρήτορες, ιστορικοί, νομομαθείς και φιλόσοφοι έγραψαν και παρέδωσαν στην ανθρωπότητα μνημειώδη έργα, «κτήματα ες αεί», στα Λατινικά. Είναι λοιπόν ανεπίκαιρη η μελέτη αυτής της γλώσσας που, συν τοις άλλοις, συνιστά τη βάση των λεγόμενων λατινογενών γλωσσών (της Ισπανικής, Γαλλικής, Πορτογαλικής και βεβαίως της Ιταλικής);
Η Κοινωνιολογία, νέο σχετικά και διακριτό επιστημονικό πεδίο, μελετά και ερμηνεύει τα κοινωνικά φαινόμενα, τις συλλογικές ανθρώπινες δραστηριότητες, τους θεσμούς και τις συνθήκες όπου εκδιπλώνεται η ανθρώπινη πράξη. Μάς διδάσκει, μέσα από το πρίσμα της ιστορίας, το ευμετάβλητο των κοινωνικών σχηματισμών, τη ρευστότητα των εκάστοτε κοινωνικών αντιλήψεων και αποπειράται να συστηματοποιήσει τη γνώση μας γύρω από τις ανθρώπινες συνομαδώσεις.
Παρίστανται περιττά τα παραπάνω; Κάθε άλλο. Διαμορφώνουν πολίτες με κριτική και εποπτική σκέψη, καλλιεργούν την αυτοσυνειδησία και επισημαίνουν τη συμμετοχή του καθενός μας στο κοινωνικό σώμα.
Με βάση τα ανωτέρω και συνεκτιμώντας τη διάρθρωση του εκπαιδευτικού συστήματος, καμία επιστήμη και κανένα γνωστικό αντικείμενο δεν μπορεί να υποβαθμίζεται ή να παραγκωνίζεται. Ασφαλώς και επιβάλλεται ενόψει της εισόδου των μαθητών στο Πανεπιστήμιο, η τριβή με συγκεκριμένα μαθήματα που θα μελετηθούν και κατά τη διάρκεια της πανεπιστημιακής τους εκπαίδευσης αλλά και η εν γένει εξοικείωση με κατά το δυνατόν περισσότερους γνωστικούς τομείς.
Εν πάση περιπτώσει ας συμπεριληφθούν τα εν λόγω μαθήματα στις εξετάσεις με βάση τις προτιμήσεις του κάθε υποψηφίου για την ανάλογη σχολή. Επί παραδείγματι, τα Λατινικά να αποτελούν εξεταζόμενο μάθημα για τις φιλολογικές σχολές και η Κοινωνιολογία για τα συναφή με αυτήν πανεπιστημιακά τμήματα.

* Ο Χρήστος Π. Τζαβάρας είναι δικηγόρος.



Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[χθες 10:27]  Ναι σε εθνικές εκλογές!
[χθες 10:25]  Yπογειοποίηση του τρένου, ένα βήμα...
[χθες 10:24]  #NextGenerationEU
[χθες 10:22]  Χωρισμός. Η επόμενή σου μέρα
[χθες 09:38]  Ερευνα - Καινοτομία: Η Δυτική...
[χθες 11:04]  ΩΡΛ ΠΓΝΠ: Πρωτοποριακές σπουδές...
[χθες 10:53]  Ενας χρόνος διακυβέρνησης της Νέας...
[χθες 10:48]  Η ανάποδη ανάγνωση, η ανέξοδη...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [09:59:35]